W środę 21 marca 2018 roku, uczennice naszej szkoły z klas Id, IIa, IIc oraz IId wraz z p. Beatą Rachwał i p. Barbarą Pigoń wzięły udział w warsztatach językowych oraz konkursie wiedzy o Francji zorganizowanych przez PWSZ w Tarnowie w ramach odbywających się na terenie całej Polski Dni Frankofonii. Warto tutaj przypomnieć, że co roku, frankofoni i frankofile, czyli ci, którzy znają i kochają język francuski i związane z nim kultury, spotykają się z okazji Światowego Dnia Frankofonii, przypadającego 20 marca.
Głównym celem uczennic naszej szkoły było wykazanie się wiedzą kulturoznawczą dotyczącą geografii, historii oraz sztuki Francji w konkursie „Francja wczoraj i dziś” adresowanym do licealistów oraz studentów. Konkurs ten składał się z dwóch etapów: pisemnego oraz ustnego. Uczestniczący w nim uczniowie byli podzieleni na dwuosobowe drużyny. Nasza szkoła wystawiła do turnieju cztery zespoły w składzie: Małgorzata Wietecha z klasy IIc i Karolina Zabiega z klasy IIa, Kinga Brulińska i Aleksandra Pelczar z klasy IId, Karolina Macnar i Sara Sabat z klasy IId oraz Julia Boruta i Urszula Jakubczyk z klasy Id.
W etapie pisemnym wzięło udział 39 drużyn. Każda z nich miała rozwiązać w ciągu pół godziny test cywilizacyjny, w którym maksymalnie można było zdobyć 30 punktów. Do kolejnego etapu miały przejść cztery zespoły z najwyższym dorobkiem punktowym. Po ogłoszeniu wyników okazało się, że trzy drużyny, w tym nasza, w składzie Małgosia Wietecha oraz Karolina Zabiega, osiągnęły wynik 29 punktów i tym samym zakwalifikowały się do części ustnej. Natomiast pomiędzy dwoma zespołami, które zdobyły 28 punktów jury konkursu musiało przeprowadzić dogrywkę. Ostatecznie wyłoniono cztery pary uczestników drugiego etapu.
W tej części konkursu każda z drużyn odpowiadała ustnie na pytania z wylosowanego zestawu. Dotyczyły one różnych dziedzin od zabytków Paryża, poprzez elementy historii i geografii Francji, do malarzy impresjonistycznych oraz tytułów ich dzieł, które należało rozpoznać ze zdjęć, a jedna z drużyn miała nawet za zadanie zacytować słowa rozpoczynające refren Marsylianki, czyli hymnu Francji. Etap ustny składał się z trzech części, a po każdej z nich odpadała jedna z drużyn, żegnana gromkimi brawami widzów oraz jury. Najważniejsze jest jednak to, że do ostatniego etapu zakwalifikowała się nasza drużyna, a na dodatek ukończyła go zwycięsko, tracąc tylko 1 punkt. Małgosia i Karolina zasłużyły sobie na aplauz i uznanie, gdyż niektóre pytania konkursowe były naprawdę trudne, co podkreślił na zakończenie Pan profesor Wacław Rapak – przewodniczący jury. Cztery drużyny biorące udział w etapie ustnym zostały oczywiście nagrodzone, natomiast wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy. Listy gratulacyjne zostały również wręczone nauczycielom przygotowującym uczniów. Należy tutaj dodać, że pozostałe drużyny z naszej szkoły również osiągnęły wysokie wyniki punktowe w części pisemnej.
Oprócz konkursu mogliśmy również obejrzeć scenkę zatytułowaną „Spacer po Paryżu z audioprzewodnikiem” w wykonaniu studentów I roku filologii romańskiej, wysłuchać referatu studentek III roku na temat: „Ikony francuskie w sztukach wizualnych: Jeanne d’Arc et Louis de Funès, a także wziąć udział w warsztatach „Odkrywamy Owernię” prowadzonych przez Carine Debarges-Duszę.
Dzień ten był bardzo kształcący, gdyż mogliśmy poznać od wewnątrz jedną z uczelni wyższych, zresztą doskonale wyposażoną i dysponującą wykwalifikowaną kadrą. Ponadto wzbogaciliśmy naszą wiedzę na temat wielu dziedzin z kultury Francji i krajów frankofońskich. Nawiązaliśmy kontakt z wykładowcami Zakładu Filologii Instytutu Humanistycznego PWSZ w Tarnowie i być może wkrótce przyjadą oni do naszej szkoły, aby przeprowadzić zajęcia dla naszych uczniów. Przede wszystkim jednak nasze uczennice odniosły spektakularny sukces w konkursie.
Brawo dziewczyny!!! Gratulujemy!!!